نقطه اشتعال روغن چیست؟

نقطه اشتعال برای روغن کمترین دمایی است که در آن یک نمونه روغن بخارهای کافی را در شرایط مشخص ایجاد می کند تا مخلوط بخار هوا در بالای نمونه برای اولین بار روشن شود بدون اینکه پس از آن بسوزد.

اگر مخلوط روغن و هوا حداقل برای پنج ثانیه یا بیشتر بسوزد ، این به عنوان نقطه کانونی روغن شناخته می شود. نقطه کانونی معمولاً فقط چند درجه سانتیگراد بالاتر از نقطه اشتعال است.

نقطه اشتعال به تنهایی یک ویژگی با کیفیت کافی روغن نیست و همچنین نتیجه گیری در مورد مناسب بودن روغن را مجاز نمی داند. همچنین نتیجه گیری در مورد مصرف روغن در موتورهای احتراق از این نتیجه نیست.

نقطه اشتعال روغن چگونه تعیین می شود؟

از آنجا که نقطه اشتعال یک ثابت مهم برای انواع روان کننده ها است ، هر روغن با توجه به نقطه اشتعال آن آزمایش می شود. نقطه اشتعال به میزان قابل توجهی در استفاده از روان کننده کمک می کند. البته در سیستمی که حداکثر درجه حرارت بالای 150 درجه سانتیگراد باشد نمی توان از هیچ روغنی با نقطه اشتعال 150 درجه سانتیگراد استفاده کرد. خطر آتش سوزی و انفجار بسیار زیاد خواهد بود.

روغن های دارای نقطه اشتعال بالاتر از 79 درجه سانتیگراد بر اساس ISO 2592 در یک بوته باز مطابق با Cleveland تعیین می شوند. روغن های دارای نقطه اشتعال پایین تر در بوته های بسته شده با توجه به Abel-Pensky (DIN 51755) یا Pensky-Martens (DIN 51758) تعیین می شوند. روشهای آزمون استاندارد ، نیازهای اساسی ثابت و شرایط محیط را تضمین می کند. بنابراین ، نقاط اشتعال روغن های مختلف به خوبی قابل مقایسه هستند.

دستگاه آزمایشی برای تعیین نقطه اشتعال از روغن
روغن در شرایط آزمایش استاندارد به آرامی گرم می شود

چه زمانی به نقطه اشتعال روغن رسیده است؟

هر روغن نقطه اشتعال متفاوتی دارد. بسته به نوع برنامه ، ممکن است یک نقطه اشتعال خاص نیز مورد نیاز باشد. در واقع، می توان گفت که نقطه اشتعال روغن پارافین مبتنی بر با چگالی بین 860 و 890 کیلوگرم * متر -3 است بین 200 تا 280 درجه سانتی گراد است برای روغنهای پایه نفتن با تراکم بین 890 تا 960 کیلوگرم * متر در -3 نقطه اشتعال 235 درجه سانتیگراد و پایین تر به دست می آید.

در مورد روغن موتور برای اتومبیل های سواری ، معمولاً نقاط اشتعال 200 تا 270 درجه سانتی گراد حاصل می شود. روغن موتور ADDINOL دارای نقطه اشتعال بیش از 200 درجه سانتی گراد است.

برخی از روغنهای خاص برای کاربردهای صنعتی می توانند به نقاط شعله ور بالاتر از 300 درجه سانتیگراد برسند.

چرا نقطه اشتعال روغن ها در هنگام استفاده گاهی کاهش می یابد؟

به خصوص در موتورهای احتراق ، روغن ممکن است پس از مدت زمان طولانی استفاده با سوخت مخلوط شود و در نتیجه رقت روغن ایجاد شود . ورود مواد خارجی ، سوخت یا آب نیز دلیل افت نقطه اشتعال روغن های دیگر است. اگر نقطه اشتعال نمونه روغن به زیر 150 درجه سانتیگراد برسد ، باید روغن را تغییر داد تا خطر آتش سوزی کاهش یابد.

مقایسه نقطه اشتعال بین روغن و روغن

در مقایسه با روغن ، تعیین نقطه اشتعال برای روغن کاری روغن چندان مهم نیست در مورد گریس ها ، نقطه افت یکی از مهمترین خواص است. نقطه افت دمایی است که در آن روغن شروع به نشت می کند. این بدان معناست که ماده غلیظ کننده دیگر نمی تواند روغن و چربی را مایع کند. پس از رسیدن به نقطه افت روغن گریس ، دیگر نمی تواند فیلم روانکاری را به صورت دلخواه حفظ کند. گریس های با درجه حرارت بالا می توانند تقریباً به نقطه افت برسند. 300 درجه سانتیگراد

نقطه اشتعال روغن موتور 2 زمانه

از آنجا که بسیاری از روغنهای 2 زمانه در اثر روغنکاری مخلوط در محفظه موتور همراه با سوخت می سوزند ، نقاط اشتعال روغنهای 2 زمانه معمولاً کمتر از نقاط روشنایی روغنهای موتور معمولی برای اتومبیل ها هستند. نقطه اشتعال بعضی از روغنهای 2 زمانه تقریباً 130 درجه سانتیگراد است.

با این حال ، روغن های 2 زمانه نیز وجود دارند که دارای اجزای پیش ساز نیستند و دارای نقطه اشتعال بیشتری هستند. به خصوص برای موتورسیکلت های مسابقه ، نقطه اشتعال روغن از ویژگی های با کیفیت است ، زیرا روغن با سرعت کمتری می سوزد و مواد افزودنی از موتور بیشتر محافظت می کنند. ADDINOL POLE POSITION HIGH SPEED 2T خود را برای استفاده در موتورسیکلت های مسابقه ای ثابت کرده است. نقطه اشتعال حداقل 270 درجه سانتی گراد است.

نمونه هایی از روان کننده های با درجه حرارت بالا از ADDINOL

ADDINOL روغنهای خاصی را ارائه می دهد که دارای نقطه اشتعال بالا برای مقاومت در برابر شرایط دمای بالا هستند. ما چند نمونه از روغنهای خود را با نقاط اشتعال مربوط به آنها ، از جمله روغنهایی برای کاربردهای دمای بالا ، جمع آوری کرده ایم.